Wat zeggen de cijfers over hoe waardevol zakelijk bloggen is? Ontdek hier wat bloggen voor bedrijven oplevert, wat werkt in 2021 en wat écht niet meer.

Het is 2021, het jaar dat Instagram vol inzet op video-content, en TikTok ook in Nederland steeds meer bekijks trekt. Zitten mensen nog wel te wachten op lange blogs naast al die korte video’s?

Ons beknopte antwoord: jazeker. En niet alleen dat van ons, want anders werd dit een gevalletje ‘Wij van Wc-eend adviseren Wc-eend’. Onderaan deze blog vind je de bronnenlijst.

Laten we eens kijken wat de cijfers zeggen. In deze blog lees je meer over wat zakelijk bloggen je nog oplevert (newsflash: genoeg!), wat wel werkt en wat niet (meer).

Dit levert zakelijk bloggen bedrijven op

Voor je investeert in bloggen, wil je het natuurlijk weten wat het oplevert. Dit zeggen andere bedrijven over resultaten die zij behalen.

%

neemt liever bedrijfsinformatie tot zich via een blog, versus een advertentie

%

meer leads voor mkb'ers gemiddeld, vergeleken met niet bloggen

%

van de internetgebruikers leest blogs

Kanttekening: 43% van de mensen ‘skimt’ door de tekst. En nee, dat heeft deze keer niet te maken met je pincode. Wel met hoe mensen je tekst lezen. Meer daarover bij ‘online leesgedrag‘.

%

van de business-to-business kopers bekijkt je blog voor ze overgaan tot aankoop

Ze willen eerst weten hoe jij en je bedrijf in elkaar steken, of je lijkt te weten waar je over praat en of ze daar een goed gevoel bij hebben.

3-5 blogs

Da’s het gemiddelde aantal blogs dat 47% van de online kopers bekijkt voor ze overgaan tot een aankoop. Heb jij nog steeds maar 1 of 2 blogs op je website? Of geen enkele? Je laat verkoopkansen liggen.

De grootste uitdagingen voor zakelijke bloggers

De grootste uitdagingen voor mensen die bloggen zijn volgens onderzoek van Orbit Media tijd maken en content promoten (52%), blogverkeer aantrekken (47%), consistent kwaliteitscontent maken (38%), genoeg posts publiceren (32%), relevante onderwerpen bedenken (19%) en hun bedrijf ‘meekrijgen’ in contentcreatie (15%).

Welke uitdagingen herken jij?

Wat niet (meer) werkt

Sommige manieren van bloggen die Google ooit slikte als zoete cookies werken nu niet meer. Sterker nog, sommige manieren van vroeger straft Google nu af. Aan jou om te ontdekken of jij je hier nog schuldig aan maakt of niet. Dit moet je in ieder geval achterwege laten, wil je scoren met zakelijk bloggen in 2021:

  • Blindstaren op losse zoekwoorden (tekstliefhebbers, rejoice)

Vroeger werden blogs vooral geoptimaliseerd voor een specifiek zoekwoord. Dat werkt om twee redenen niet meer. Mensen zijn langere zoekopdrachten gaan gebruiken (64% gebruikt meer dan 4 woorden per zoekopdracht volgens Ahrefs-onderzoek & HubSpot). En Google weet beter hoe mensen werken (nouja, hoe ze zoeken).

In hun begintijd ontleedde Google vragen tot de basisbouwstenen, de welbekende zoek- of steekwoorden. Alles dat exact aan die steekwoorden voldeed, werd als resultaat naar voren geschoven.

Hoe meer matchende steekwoorden in een tekst, hoe relevanter het artikel voor de zoekvraag, redeneerde Google. Als reactie kreeg je het verschijnsel van de steekwoord-proppers: SEO-schrijvers die onleesbare teksten vol steekwoorden propten om maar zoveel mogelijk hits te krijgen.

Naast onleesbaar was het voor een gebruiker moeilijk om exact de informatie te vinden die nodig was.

Tot Google daar het algoritme op aanpaste en die praktijken ging bestraffen. In hun algoritme ligt de nadruk nu veel meer op een fijne gebruikerservaring. EINDELIJK!

Nu bewijs je Google en de mensheid meer een dienst met het zo logisch mogelijk structureren van je content. Ga niet optimaliseren op losstaande zoekwoorden. Kijk naar onderwerpen waar je om bekend wilt staan, en hoe je mensen aan de hand van jouw content kunt meenemen in verschillende klantstadia.

  • Geen rekening houden met online leesgedrag

Zo’n 43% van de mensen skimt je blog. Bij skimmen lees je eerst meer oriënterend dan woord voor woord: men wil snel weten of jouw content in zijn geheel het juiste antwoord biedt en de moeite waard is. Dus moet je je tekst goed structureren en zorgen dat ‘ie aangepast is op online leesgedrag.

Tip: We schreven eerder al een blog over het aanbrengen van de juiste structuur in je webtekst. En ook wat dat met Mozart, Beethoven en piramides te maken heeft. Lezen maar (na deze blog natuurlijk).

Tegenwoordig beloont Google leesbare teksten met een frisse structuur en een duidelijk, rechtlijnig antwoord op de zoekvraag. Niks zoekwoordproppen dus, maar fijne, leesbare teksten willen ze zien bij Google. En wij ook.

Wat je wilde weten: Is zakelijk bloggen de moeite waard in 2021?


Bloggen blijft populair in 2021. Eruit springen wordt wel moeilijker met maar liefst 7 miljoen nieuwe blogposts per dag. Daar staat tegenover dat er dagelijks op Instagram zo’n 95 miljoen foto’s worden geüpload en 140 miljoen tweets verzonden op Twitter. Daarbij vergeleken valt het aantal blogposts weer mee.

Zakelijk bloggen heeft verder absoluut zin als:

  • je beter gevonden wilt worden in Google (als je doelgroeponderzoek doet en niet plat ‘losse zoekwoorden ramt’).
  • je jezelf wilt positioneren als expert. Met een blog maken mensen op een laagdrempelige manier kennis met jouw visie.
  • je het liefst verkoopt zonder opdringerig te zijn. Een blog is een mooie manier om leads en klanten waarde te bieden (en een stuk beter dan ‘koud’ bellen, toch?)
  • je minder afhankelijk wilt zijn van online advertenties. Blogs werken gratis voor je door, bij advertenties stopt het effect zodra je de geldkraan dichtdraait. 
  • je niet alleen maar wilt bouwen op social media. Een blog vormt een mooie centrale basis voor je content – een stuk minder vluchtig dan wanneer je social media als uitgangspunt neemt. Zo ben je ook minder gevoelig voor algoritme-updates van Zuckerberg & co. Social media kun je natuurlijk wel mooi inzetten om je blogs te promoten. 

Kwaliteit en een langetermijnoriëntatie zijn sleutelwoorden bij zakelijk bloggen in 2021. Misschien niet het meest sexy marketingverhaal in onze instant gratification-maatschappij, wel een eerlijke. Een mooie afspiegeling van ondernemen en leven algemeen: there are no shortcuts. Als je vandaag begint, ben je alweer één stap verder dan gisteren.

Zelf werken aan je bedrijfsblog

Beginnen je handen te jeuken en denk jij nu: “Ik wil zakelijk bloggen!” Maar weet je nog steeds niet precies hoe? Schrijf je in voor ons online programma ‘Zakelijk Bloggen: van Amateur naar Pro’.

Zakelijk bloggen uitbesteden

Of raak je in paniek en denk je: “Bloggen kan mijn bedrijf zoveel opleveren, maar ik kom er niet aan toe. Wat nu?” Neem contact op met ons als jij je blogwerk wilt uitbesteden aan ons.

Auteurs van deze blog:

Martin ter Denge

Oprichter van FreshText. Schrijft voor klanten in het Nederlands, Engels en Nedersaksisch. Auteur van het boek Tukkerspotten. Gek op tekst, taal en alles wat maar geluid maakt. Dus ook muziek. De juiste snaar en een goed ritme, daar draait het om in zijn tekstplaatjes.

Gerieke ter Denge-Pluimers

also known as “Madame MarCom”. Gerieke beschikt over een even kritische blik als scherpe pen. Met 8+ jaar marketing- en communicatie-ervaring helpt ze achter én voor de schermen mee om FreshText en klanten online te ontwikkelen. 

Bronnenlijst cijfers zakelijk bloggen 2021-2021/verder lezen

We verzinnen het niet zelf. Deze bronnen raadpleegden we voor deze blog.

– 46 Essential Business Blogging Statistics: 2020/2021 Data & Analysis. Via FinancesOnline.com.
– Blogging Statistics 2021: Ultimate List with 47 Facts and Stats. Via FirstGuide.com
– Long tail keywords. Via Ahrefs.com
– 15 Content Marketing Statistics that Prove the Value of Your Efforts. Via
Convince&Convert.com.
– Search Has Changed. Here’s How Your Content Needs to Evolve. Via
HubSpot.com.
– 2020 Blogging Statistics: Survey Data, Trends & Insights from 1000+ Bloggers. Via
OrbitMedia.com.
– Social Media Statistics 2021. Via DustinStout.com.