Start-up Story: Nieuw leven voor luxe horlogemerk met rijke geschiedenis
Heritage-horlogemerk Lebois & Co bood FreshText een opwindende tekstuitdaging: investeerders en kopers aantrekken over de hele wereld. Met een nieuw merkverhaal voor een (bijna) 100 jaar oud luxe horlogemerk. Hoe dat loopt?
De tekstvragen van Lebois & Co
Welke teksten spreken investeerders en kopers aan?
Hoe communiceer ik volgens een vast plan, met minder "losse flodders"?
Hoe professionaliseer ik mijn Engelse teksten?
De wereld wijzer maken over je luxe horlogemerk
Tijdens een terugrit van een vakantie ging de telefoon. Aan de lijn een bevlogen man die met zwierig Limburgs accent uitlegde wat zijn plannen waren: de horlogewereld wakker schudden. Hij had namelijk onlangs de rechten voor het gerenommeerde (maar ingedutte) horlogemerk Lebois & Co bemachtigd. Daarmee ging hij na tientallen jaren radiostilte een nieuw model op de markt brengen. Het was het begin van een nieuwe samenwerking, waarin FreshText niet alleen Engelstalige aankondigingen schreef, maar ook meedacht over het overkoepelende merkverhaal.
Een nieuw hoofdstuk
Tom van Wijlick is een echte horlogefanaat. Hij kan uren genieten van horlogebinnenwerken, wijzerplaten en de esthetiek en verhalen achter bepaalde modellen. Zeker bij het merk Lebois & Co, een bijna vergeten Zwitsers horlogemerk met een rijke traditie, ging zijn hart sneller kloppen.
‘Eén model sprak mij en mijn vrouw zo aan dat we de foto afdrukten en op onze koelkast plakten’. Het geeft aan hoe gepassioneerd Van Wijlick over horloges is. Het ging zelfs zo ver dat hij de oorspronkelijke Zwitsers-Franse horlogemakersfamilie Dodane belde. Toen hij na het gesprek ophing, had hij de rechten voor het oude merk op zak.
Het was tegelijk het begin van een nieuw avontuur voor Van Wijlick en een fris hoofdstuk in de geschiedenis van Lebois. Precies tachtig jaar na de oorspronkelijke oprichting werd het merk nieuw leven ingeblazen.
Oud merk, nieuw leven
Lebois & Co was lange tijd dus een van de gevestigde namen in de wereld van de Zwitserse uurwerken. Toen kwam de Quartz-crisis van de jaren ‘70, en raakte het hoogwaardige mechanische merk in de vergetelheid. Behalve bij een selecte groep horlogefanaten die er flink op boden tijdens veilingen. Hoe cool zou het zijn om een nieuw pad in te slaan met zo’n stuk geschiedenis? Voortborduren op die oude traditie en tegelijk een eigentijds horlogemerk bouwen?
Van Wijlick besloot het ‘gewoon’ te gaan doen. Hij wil van Lebois & Co het meest persoonlijke luxe horlogemerk ter wereld te maken. Daar is geld voor nodig, dus investeerders. Op het crowdfundingsplatform Eureeca.com plaatste hij een campagne. Maar hoe krijg je de investeerders naar de campagne? Door flink van de daken te schreeuwen. Van Wijlick was al een veel geziene gast op de blogs en forums van vele internationale horlogetrendwatchers. Zijn contacten zaten te springen om gedegen informatie over zijn nieuwe avontuur.
Na jaren winterslaap moest Lebois & Co dus weer tekenen van leven geven. En dan graag niet zo hapsnap, maar volgens een gestructureerd en strategisch plan. Zo kwam Van Wijlick bij FreshText terecht. FreshText ging (digitaal) om tafel met Tom, om zijn doelen, doelgroepen en richting te bepalen. Concreet: investeerders aantrekken en op de hoogte houden van de investeringscampagne. En daarna Toms bedrijf presenteren als een broeinest voor oude horlogemerken met een lange staat van dienst en een opmerkelijke stamboom.
Nieuwe media-aandacht voor klassieke verhalen
Het mooie van Lebois & Co is dat hun geschiedenis al een merkverhaal op zich is. Anders dan bij nieuwe merken hebben we hier meer dan tachtig jaar om op te bogen. Alleen al het verhaal dat Zweedse piloten de horloges cadeau kregen bij het ophalen van hun nieuwe vliegtuigen tijdens de Tweede Wereldoorlog is al bijzonder. Maar meer nog dan deze individuele verhalen volgt de geschiedenis van Lebois & Co een klassieke vertelstructuur. Een krachtig begin, een moeilijke periode en uiteindelijk een heruitvinding van zichzelf. Daar konden we wel wat mee.
Tegelijk zit Lebois & Co zelf niet stil. Ze brachten al twee nieuwe horlogemodellen uit, de Avantgarde Date en de Venturist. Beiden werden met groot enthousiasme ontvangen binnen de horlogewereld, omdat Van Wijlick geen half werk levert en er direct een Zwitsers keurmerk aan wist te verbinden. En tegelijk bemachtigde hij de rechten voor een ander ingedut horlogemerk: Airain. Ook dat is inmiddels weer volop in bedrijf. Daarover moest natuurlijk geschreven worden op de verschillende horlogeblogs. Vandaar dat Lebois & Co regelmatig Engelse persberichten nodig heeft.
Successen
De Eureeca-crowdfunding was een groot succes. Hij overschreed ruimschoots het minimum-streefbedrag en veel investeerders zagen zichzelf wel in de Board of Advisors zitten. Inmiddels weet ook de online horlogewereld ervan dankzij meerdere publicaties op horlogeblogs, zoals Monochrome Watches en MasterHorologer. Zowel Lebois & Co als Airain werken volop aan nieuwe modellen. Een speciale feesteditie, de Airain Type 20 Chocolate Brown Re-Edition, is zelfs alweer uitverkocht. Ondertussen organiseert Van Wijlick regelmatig coffee catch-ups om direct met zijn achterban in gesprek te komen, want Lebois & Co blijft natuurlijk the most personal luxury watch brand family. En ook daarover moet natuurlijk weer geschreven worden.
Zoek je ook zo’n vaste tekstpartner voor jouw merkverhaal: we zijn één app, e-mail of belletje van je verwijderd!
Dit verzorg(d)en we voor Lebois & Co:
Online strategiesessie over content & personal branding
Inspiratie en handvatten voor meer sturing in het merkverhaal en bijpassende online uitingen.
Engelse vertalingen & redigeerwerk
Engels tekstwerk met puntjes op iedere i. Dat leest niet alleen lekker maar brengt ook de (gewenste) boodschap over.
Persberichten, landingspagina's en PR
Van crowdfunding tot ghostwriting en persbericht tot e-mailcampagne. Alles in (en met) dezelfde stijl.
“Keer op keer slaat FreshText de spijker op zijn kop. Onze, vaak nog vage tekstuele ideeën, weten ze zonder problemen om te zetten in iets dat klopt én past. Mooi als je zo out-of-the-box kunt denken en dingen in de juiste context weet te plaatsen.”
Tom van Wylick
Compagnie des Montres Lebois & Cie