Je hebt een laptop, tien vingers en expertise in je vakgebied. Die websiteteksten schud je er makkelijk zelf even uit. Toch? Vaak genoeg schrijven mensen die het niet gewend zijn maar wat raak. Ze zijn al lang blij dat er iets staat aan het eind van de dag. In deze blog: vijf typische tekstfouten die wij vaak zien op bedrijfswebsites, en hoe jij ze voorkomt.

1. Teveel vanuit je eigen perspectief schrijven

‘Wij zoveel jaar ervaring zus, wij expertise zo. Wij passie, wij innovatief.’ Nou nou, wat praat jij graag over jezelf. Het lijkt wel of het meer om jou draait dan om de klant, om mij.

Beschrijf wat ik als klant kan verwachten als ik jouw team bij mij over de vloer krijg. Welk achterliggend probleem los je voor me op? Wat kan of heb ik nadat jij iets voor mij hebt gedaan? Hoe maak je mijn leven makkelijker?

Dat is het klassieke boor-en-gat-verhaal: Een bouwmarktverkoper kan mooie verhalen ophangen over merken van steen-, metaal- en houtboren, maar een klusser wil eigenlijk gewoon een gat.

Wat verkoop jij? De boor of het gat?

2. De klant niet rechtstreeks aanspreken met ‘je’ of ‘u’

Veel bedrijven laten in het midden voor wie ze iets doen, of zelfs maar door wie het werk wordt gedaan: ‘Op deze wijze zal te zijner tijd de woning naar tevredenheid worden gerealiseerd.’ Magisch hoor!

Eigenlijk wordt daarmee de lezer buitengesloten.
Eigenlijk sluit je daarmee je lezer buiten.

Voel je het verschil in deze twee zinnen? In de tweede sprak ik je rechtstreeks aan. Dat kwam ineens veel dichterbij.

Of je u of jij gebruikt is helemaal aan u. Maar doe het dan wel consistent, alsjublieft.

3. Geen tekstritme aanbrengen

Less is more. Maar niet constant. Afwisseling is wat ons geboeid houdt. Het is helemaal niet erg om af en toe eens flink uit te wijden in iets langere zinnen die een tijdje doorkabbelen. Maar knip ze ook eens bij. Zo.

Leg er ook geen knopen in.  

Daarmee bedoel ik dat, als je sommige teksten, al dan niet door bekwame medewerkers geschreven, leest, soms, om de daar bedoelde boodschap te ontrafelen, flink moet puzzelen.

Dat is óók ritme, klopt, maar wel een lastig ritme. En als het te lastig wordt, kan de muzikant het niet meer volgen. Zeker als de muzikant daar helemaal niet op voorbereid was en zo snel mogelijk van A naar B wil.

Dan haakt je lezer af. Da’s niet de bedoeling. Een goed ritme leest lekker weg en houdt je lezers aandacht vast tot het laatste woord. 

 

Typische-tekstfouten-bedrijfswebsite-punt4

4. Er Wikipedia-artikelen van maken

Een klant die een huisschilder zoekt, zit niet te wachten op de geschiedenis van de kwast of de moleculaire hechting van een grondverf. Die wil gewoon weten of je netjes werkt en wat je per uur vraagt.

Ja, je wilt iets van je expertise laten zien. Dat is goed, maar hou het aan de oppervlakte. Drijf er niet in door. Of doe dat in een blog, zodat het bijdraagt aan je SEO. Want jij als vakidioot kan dat heel interessant vinden, je klant wil gewoon dat het snel gefikst is. Dat sluit ook weer aan op punt 1. 

5. Niet duidelijk oproepen tot actie

Je komt ze weleens tegen: bedrijfsteksten die jouw probleem wel beschrijven, maar het niet afmaken. Waarvan je aan het einde denkt: ‘En nu?’ Je was niet op hun website voor het mooie verhaal. Je zocht een oplossing van jouw probleem. Je wilt geholpen worden door iemand die het van je overneemt en zegt: ‘Laat mij maar, ik weet hoe dat moet. Bel me.’ Vooral dat laatste stuk is belangrijk. Dat is de Call to Action. Een bevel, eigenlijk.

Een verkooptekst zonder duidelijke opdracht is loze informatie. Alsof je een mop vertelt maar de ontknoping weglaat. Dan wordt er weinig gelachen. Dus hier het bevel: stop er een duidelijke Call to Action in.

Welke van deze 5 tekstfouten herken je van jouw bedrijfswebsite? Laat het weten in de reacties.

Toch maar niet zelf teksten schrijven?

Als copy-en contentbureau schrijft en redigeert FreshText dagelijks blogs, websiteteksten en andere online uitingen. Neem gerust contact op om de mogelijkheden voor jou door te spreken.