Wil jij frisse, waardevolle content maken voor je bedrijf? Of hebben je posts wat extra spice nodig? Mix dan deze 6 ingrediënten in je online berichten. Voor website- en social media-posts die je helpen jouw doelen te bereiken online, zonder dat je spammerig overkomt op je doelgroep.
Online lees en zie je veel over ‘waardevolle content’. Je moet waarde leveren, zei de marketinggoeroe. OK hoe dan, vraag jij? Toen bleef het stil. Want daarvoor moet je vaak eerst een online cursus kopen. Wij geven je wél direct antwoord.
Bij het maken van content – voor FreshText en voor klanten – houden we rekening met een ‘gezonde mix’ van 6 ingrediënten. We lichten ze toe en laten je directe handige praktijkvoorbeelden zien:
6 ingrediënten voor meer smaakvolle bedrijfscontent (+ voorbeelden)
#1: Verbinding
(Opr)echte connectie
Toetsenbordstrijders in Facebook-comments bij de NOS of reacties op NU.nl doen anders vermoeden. Gelukkig zijn de meeste mensen op deze aardbol wél op zoek naar oprechte connectie. Niet alleen met WiFi, maar met elkaar. Van mens tot mens.
Stel je dus ook als bedrijf open op. Ga de verbinding met je volgers aan door meer van ‘de mens’ achter het logo te laten zien.
Verbinding zit ‘m ook in de wensen en angsten van je doelgroep zo goed kennen, dat je content de juiste emoties aanwakkert. Want daarmee beïnvloedt je aankoopbeslissingen en tevredenheid over je merk. Daarover meer bij de ingrediënten #3: Educatie en #5: Inspiratie.
Voorbeelden van posts met Verbinding👇:
💻 Dit interview met FreshText-eigenaar Martin ter Denge, over een vrolijke en serieuze noot in zijn ondernemerschap.
#2: Vermaak
Let me entertain you
Wie opent social media met het idee: “Ha, even kijken welke advertentie ik nu weer ga bewonderen”? Juist. Veel mensen komen online omdat ze vermaak zoeken. Als ontspanning. Houd daar rekening mee in je content. En bedenk: het vermaken van volgers is geld waard. Mits je de taal van ieder platform begrijpt.
De inburgering van TikTok maakt het ‘Vermaak’-element belangrijker voor bedrijven dan ooit. Dat betekent dat zorgvuldig gecureerde merken de huisstijlregels die ze vijf jaar geleden leerden in hun NIMA-cursus, overboord moeten gooien.
Nu is de scheidslijn tussen viraal gaan met aansprekende content en een flater slaan flinterdun. Je moet niet klakkeloos de TikTok-stijl van Ryanair en DuoLingo kopiëren, puur om viraal te gaan. Focus liever op het beheersen van de kunst om de juiste gemeenschap op te bouwen online. Om je volgers aan te zetten tot actie. Doe je dat goed, dan is TikTok een prachtmedium. Bijvoorbeeld om je bedrijfscultuur op een laagdrempelige manier wereldkundig te maken, zoals Reliance Real Estate hieronder.
Voorbeelden van posts met Vermaak 👇:
@reliancerealestate Reply to @ta.ty028 😂😭 #fyp #viral #crying ♬ original sound - reliancerealestate
#3: Educatie
Per bericht wijzer
Mensen zijn dagelijks op zoek naar antwoorden voor hun problemen. Google is meer een antwoord- dan een zoekmachine tegenwoordig. En hé, kun jij je nog een leven zonder voorstellen?
Educatieve posts zijn ook een goede manier om klanttevredenheid te verhogen. Zo kun je na aankoop bijvoorbeeld tips geven hoe je gebruiker het maximale uit het product haalt, of veelgestelde vragen aansnijden. Scheelt ook weer klantenservice-support!
Verwerk in je content dus informatie die het leven van je volgers makkelijker of beter maakt, kennishonger stilt of juist nieuwe aanwakkert.
Wat ook goed werkt: je klant prikkelen door haarfijn te beschrijven waar hij of zij tegenaan loopt – de bekende ‘pijnpunten’ uit marketing. Met educatieve posts verlicht je (een deel van) die pijn.
Voorbeelden van post met Educatie 👇:
– Deze blog 🙂
– Blog over waarom je website geen klanten oplevert (en wat je er NU aan kunt doen)
#4: Conversatie
Kletsen met de achterban
Gedraag je online niet als een irritante date die alleen over zichzelf praat. Ga het gesprek aan met je volgers. Zo betrek je hen meer bij wat je doet, én verzamel je waardevolle feedback. Plus: gesprekken met je ‘fans’ zorgen voor leuke, positieve energie!
En: zie je websiteteksten ook als een dialoog. Op een goede website voer je online een gesprek met je klant of vacaturekandidaat. Scherpe teksten beantwoorden stap voor stap de vragen die bij je lezer leven. Zo begeleid je hen subtiel naar de eindbestemming: contact met jou!
Voorbeelden van posts met Conversatie👇:
Een vraagsticker-voorbeeld uit de tijd vóór Gerieke zich fulltime bij FreshText aansloot en als zelfstandige actief was via Instagram.
Een poll op onze (hobby)-reisaccount, Travelling Twents, die laat zien hoe onze volgers denken over treinreizen door Zwitserland.
#5: Inspiratie
Breng mensen in beweging
Hoe gaaf is het als jouw content mensen inspireert om hun horizon te verbreden? Geef je volgers een goed gevoel en inspireer hen om in actie te komen.
In de woorden van neuroloog Donald Calne: Emotie leidt tot actie. Via inspiratievolle content kun je dus die laatste verkoopdrempels wegnemen. Je laat namelijk zien: “Wat gaaf. Als zij of hij dat kan… dan ik ook!” Of “Hoe zij leeft… dat wil ik ook.”
Daarmee doelen we niet op slinkse inspiratie zoals online cursuscoaches en cryptogoeroes ze inzetten. Met een hoog gehalte: “Kijk mij eens in mijn hangmat op Bali. Ook jij kunt binnen 1 maand een ton omzet draaien, volledig automatisch en zonder moeite. Koop mijn cursus van € 2997!”
In een ‘normale’ B2B-context inspireer je mensen bijvoorbeeld met praktijkresultaten. Zorg dus voor een goede portfoliopagina en steek energie in het uitwerken van cases en referenties.
Voorbeelden van posts met Inspiratie👇:
#6: Conversie
De cijfers die tellen
Posts met het Conversie-ingrediënt sturen jouw doelgroep richting de gewenste actie (ofwel: conversie). Dat kan een aankoop in een webshop zijn, een nieuwe inschrijving voor vacaturealerts per e-mail, of een aanvraag voor een kennismakingsgesprek.
Bij deze posts komt eeuwenoude kennis over menselijke psychologie en beïnvloedingsprincipes van pas. Daarmee geef je nét dat laatste zetje richting actie. Verrijk je berichten bijvoorbeeld met elementen als schaarste (3 plekken beschikbaar), tijdsdruk (De inschrijving sluit op X datum) of sociale bewijslast (Bedrijf X behaalde met onze hulp binnen X tijd Y meer omzet en XY kostenbesparing). Zorg ook dat je in je posts de gewenste actie zo makkelijk mogelijk maakt. Hoe meer stappen, hoe minder conversies.
PS Laat je bij het meten van resultaten bij Conversie-posts niet leiden door vanity metrics. Statistieken als likes zijn leuk voor je ego, maar minder van belang voor je bedrijfsomzet. Het gaat erom of deze posts de bij jouw bedrijf passende conversiecijfers omhoog krikken. Wees eerlijk: heb jij voor jouw bedrijf de juiste conversiedoelen in kaart én helder welke rol je online communicatie daarin speelt?
Voorbeelden van posts met Conversie 👇:
Mede door onze teksthulp bij social media-posts als deze was deze horlogecollectie binnen 1 week uitverkocht.
Deze FAQ-post leverde ons last-minute inschrijvingen voor een online blogtraining op.
De oplettende lezer merkt het al: in de regel combineren meerdere contentingrediënten goed in één post.
Aan de slag
Kijk eens naar de laatste 5 posts op je social media. Welke van deze 6 ingrediënten combineren die? Komen ze overeen met je doelen voor die post? Kun je meer variatie aanbrengen? Als je nu de smaak te pakken hebt: veel plezier met het verwerken van deze ingrediënten in je bedrijfscontent.
Denk jij na het verslinden van deze blog: “Leuk maar… zoveel werk!” of “Hoe kan ik deze 6 ingrediënten nou toepassen op mijn bedrijf?”. Goed mogelijk.
Wil jij meer resultaat behalen met jouw content?
Auteur van deze blog:
Gerieke ter Denge-Pluimers
also known as “Madame MarCom”. Gerieke beschikt over een even kritische blik als scherpe pen. Met 9+ jaar marketing- en communicatie-ervaring helpt ze achter én voor de schermen mee om FreshText en klanten online te ontwikkelen.