Trends, voorspellingen: het voelt als in een glazen bol kijken en een ver-van-mijn-bed-show. Zeker voor de gemiddelde mkb’er. Daarom in deze podcast een nuchtere, praktische kijk op bedrijfscontent in 2022. Wat kun jij leren van Netflix, Coolblue en Hollywood voor je online communicatie? Hoe val je nog op in tijden van dalend organisch bereik en advertentiemoeheid? Je ontdekt het in TextLink, aflevering 2.

Hieronder een overzicht van de hoogtepunten uit de aflevering én de tijdstempels erbij. Laat in de blogreacties of per e-mail (info@freshtext.nl) weten welke onderdelen uit de aflevering je vooral aanspraken. 

Nu te beluisteren

Op onze TextLink-pagina vind je een overzicht van platformen waar deze show te beluisteren is én meer informatie over het concept.

Show Notes: Hoogtepunten & tijdstempels

0:00 Het probleem van veel trendrapporten
0:46 Plannings- en prioriteitsproblemen bij bedrijfscontent
2:05 Daling van organisch bereik én stijging advertentiemoeheid
2:32 Hier moeten bedrijven écht aan wennen…
3:04 Weg met veilig en saai!

3:25 Contenttrend #1

“Het is eerlijker. Ik geloof niet dat we terugwillen naar altijd maar dat perfecte plaatje schetsen”

4:12 Hoe de dagelijkse realiteit van mensen veranderde door corona – en de invloed van TikTok op (bedrijfs)communicatie

@worldeconomicforum

Italians are singing on their balconies during lockdown #coronavirus #covid19 #coronavirusspreading #italy #quarantine #iorestoacasa

♬ original sound – World Economic Forum


5:49 Persoonlijke dingen online: wanneer is het te veel?
6:56 Aanvulling: hoe pas je Contenttrend #1 toe in tekst?

“Nog niet zo lang geleden zaten we met elkaar om een vuurtje, verhalen te vertellen.
Dat doen we nog steeds. Maar nu online”

07:24 Contenttrend #2

“Veel kleine ondernemers en zelfstandigen verliezen zichzelf in de spelregels van die platformen”

Luisteraarsvraag van Judith de Jong, Qoers

10:09 Contenttrend #3

13:29 Content vooruit plannen versus uit de losse pols publiceren: kun je beide combineren en hoe? Een luisteraarsvraag

16:11 Hoe een planning juist creatieve (brein)ruimte geeft

Uit het hoofd, in de agenda is als een mantra voor mij

18:08 Contenttrend #4

18:29 Hoe terecht is de typische focus in marketing en sales op altijd maar ‘nieuw, hip en jong’?

“Alles moet nieuw, hip, trendy en jong, terwijl Nederland sterk vergrijst

20:49 Contenttrend #5

“When your advertising interrupts my video, it just makes me hate your product

22:17 Hoeveel beter klikken mensen op organische resultaten versus advertenties in Google?

24:25 Personal branding en bedrijfsmascottes: een les marketing van Coolblue

25:28
Contenttrend #6 (en een pijnlijke verspreking 🤣 die we er gewoon inlaten, want #imperfectieismenselijk)

25:43 Wat je kunt leren van Netflix en Hollywood voor je volgende bedrijfstekst en -video (+voorbeelden van contentmakers die dit snappen)


28:42 Hoe Netflix jou probeert over te halen met gepersonaliseerde thumbnails – en wat jij daarvan kunt leren


29:24 Zo pas je de klassieke verhaalstructuur / storytelling concreet toe in je bedrijfscontent

“De kale feiten kennen we nu wel een keer, maar hoe ga je ook echt de mens raken?

30:50 Contenttrend #7

32:38 Hoe Britse cosmeticagigant Lush in deze trend (online) leiderschap toont, passend bij hun merk

Over TextLink

TextLink is een gloednieuwe (podcast)show van FreshText, bedoeld als schakel tussen tekst en een groter bedrijfsplaatje. In deze show bespreken we de rol van tekst in een visuele maatschappij, online communicatie en persoonlijke ontwikkeling. We mixen meer persoonlijke bedrijfsinzichten en ervaringen met actuele ontwikkelingen en tips vanuit onze tekstexpertise. Scherpzinnig, leerzaam en verfrissend eerlijk, met een gezonde dosis Twentse nuchterheid. Voor meer informatie, check de TextLink-pagina

TextLink - Podcast door FreshText