Een goede websitetekst is helder, gestructureerd en direct. De inhoud brengt je lezer zo snel mogelijk van A naar B, want voor overbodige informatie heeft niemand tijd. Zeker niet online. Hoe breng je de juiste structuur aan in je websitetekst? En wat heeft dat met Mozart, Beethoven en piramides te maken? We gaan op ontdekkingstocht.

Op het moment van schrijven zijn er bijna 1,9 miljard websites. Iedere seconde komen er honderden nieuwe bij. Hoe val jij daartussen nog op? Gelukkig zijn niet al die websites in het Nederlands. Of maar gerelateerd aan jouw branche. Maar feit is dat we niet aandachtig gaan zitten lezen als jouw webtekst niet aansluit bij wat we zoeken.

Daarom in deze blog tips en trucs om met jouw websiteteksten je gewenste effect te bereiken. Dat begint al met een goede voorbereiding, maar er zijn ook andere simpele technieken die je kunt toepassen.

Bepaal je lezer

Ja, die bepaal je zelf. Niet iedereen hoeft jouw site te bezoeken. Als jij hondenspeeltjes verkoopt, heb je niks aan bezoekers die geen hond hebben. Klinkt als een open deur, maar er zijn genoeg mensen die daar niet over nadenken.

Door duidelijk je lezer te kiezen, schrijf je gericht voor die persoon. Dat spreekt veel meer aan dan een algemeen verhaal dat voor iedereen is. Je kunt dan ook veel specifieker voorbeelden in je tekst gebruiken die herkenbaar zijn voor je doelgroep.

Bijvoorbeeld:
Een aanbieder van doe-het-zelfpakketten voor tuinhuisjes heeft er niets aan dat zijn site wordt bezocht door een een gamer met twee linkerhanden die thuis bij de ouders op een flatje woont. Deze aanbieder zoekt handige klussers met ruimte en geld, die er plezier aan hebben om dit soort dingen te bouwen en opslagruimte zoeken. Die trigger je met onderstaande stukje proza:

 

“Van dit landelijk ogende tuinhuisje knapt je hele tuin op. Het biedt onderdak aan al je tuingereedschap, je fiets, een koelkast en je barbecue. Dankzij de eenvoudige handleiding en alle meegeleverde accessoires zet je ‘m binnen één zaterdagmiddag in elkaar. Daarna kun je ‘m direct inwijden met je vrienden. Bestel ‘m vandaag en begin volgende week al met klussen.”

De gamer is bij de eerste zin al afgehaakt.

Schrijf met een specifieke lezer(sgroep) in gedachten

Ken je tekstdoel

Een websitetekst is niet zomaar even ‘een stukkie schrijven’. Wil je mensen alleen informeren? Of wil je ze overtuigen om je product te kopen? Of misschien wil je alleen een leuk verhaal vertellen. Door dat vooraf te bepalen, kun je je tekst erop inrichten.

Stel jezelf dus vooraf concrete vragen: Waarom schrijf je deze tekst? Wat moet ‘ie teweegbrengen? Wil je alleen informeren over je product of dienst en daarmee je expertise laten zien? Of wil je mensen aanzetten tot een bepaalde actie? Als je dat helder hebt, kun je erop af schrijven.

Bedenk welk resultaat je wilt bereiken met je webtekst

Bepaal de kernboodschap

Ook goed om te bepalen is het kernpunt dat je wilt maken met je tekst. Stel jezelf de vraag: als je lezer morgen terugdenkt aan jouw tekst, wat moet ‘ie zich er als eerste van herinneren? 

Als je tekstdoel (zie vorige punt) ‘verkopen’ is: dat ze bij jou moeten zijn als ze een tuinhuisje willen natuurlijk. 

Wees ook niet bang om dat kernpunt te herhalen. Je leert een liedje ook het best herkennen door het zo vaak mogelijk te horen. Als ik roep: ‘Mamaaa,’ zeg jij bijna vanzelf ‘oehoehoehoe,’ en je ziet Freddie Mercury voor je. Dat is de kracht van de herhaling.

Zo zou het ook met je websitetekst moeten zijn; dat als ik zeg ‘Tuinhuisje,’ jij meteen denkt aan die verkooptekst van net en die gezellige zaterdagmiddag met je vrienden.

Bepaal de kernboodschap die mensen moeten onthouden na het lezen van de tekst (in 1-3 zinnen max. te omschrijven)

 

Verken de tussenstations

Zorg voor een logisch verloop in je alinea’s met ‘tussenstations’. Zo stuur je jouw lezers als vanzelf naar de conclusie, het einddoel van je tekst. Om die tussenstations te bepalen moet je dus eerst weten wat je tekstdoel en je kernboodschap zijn, en welke stappen je lezer moet nemen om daar te komen.

In het geval van dat tuinhuisje kunnen je tussenstations je (ver)koopargumenten zijn: bijvoorbeeld hoe door de slimme afmetingen en indeling het tuinhuisje geschikt is voor iedere tuin, de prijs of mogelijke duurzaamheidsoverwegingen. Misschien is het tuinhuisje in verschillende vormen te monteren, zodat mensen het kunnen plaatsen zoals hen het beste uitkomt. Of misschien is het tuinhuisje uit te breiden met een mooie veranda, of een speeltoestel voor de kinderen. Daar heb je alweer een alinea.

Leid je lezer via tussenstations naar het einddoel van je tekst

 

En nu: schrijven als Mozart of Beethoven

Sommige schrijvers beginnen gewoon met schrijven. Ze zien wel waar het schip strandt. Anderen zetten vooraf eerst een raamwerk neer en vullen dat systematisch in. De docent Journalistiek Schrijven van Gerieke noemde dat ‘componeren als Mozart of Beethoven’. Beethoven was – naast geroemd klassiek componist – bekend om zijn rommelige schetsen. Mozart was meer een pietje precies.

Beide methoden kunnen leiden tot klinkende teksten. Toch geldt ook voor de ‘Beethovens’ dat ze het uiteindelijk moeten structureren om het makkelijk leesbaar te maken. Online lezers willen namelijk zo snel mogelijk weten of je tekst de moeite waard is.

Een websitetekst structureren kan op meerdere manieren. Eén model is de omgekeerde piramide: bovenaan houd je het breed en algemeen, om mensen een globale indruk te geven van je inhoud. Dan kunnen ze direct bepalen of het interessant voor ze is en of ze verder willen lezen. Hoe dieper je in de tekst komt, hoe meer toegespitst de informatie.

Met goede tussenkoppen als wegwijzers leid je je lezer door je tekst. Aan het eind komt de aap van het vorige punt uit de mouw: je zet aan tot de actie die je voor ogen had. Door dat letterlijk te benoemen, commandeer je je lezer om dat te doen. En dat vinden ze nog prettig ook.

Zorg voor een logische tekststructuur, bijvoorbeeld met ‘de omgekeerde piramide’

Zet aan tot actie

Ga maar na, Nederlands leent zich uitstekend om mensen lekker te commanderen. Eet smakelijk, slaap lekker, kom binnen, we zijn zo gewend aan de gebiedende wijs dat we het meer als een aanbeveling beleven dan als blaffend commando. Kreten als ‘Bestel ‘m nu’ of ‘Neem direct contact op’ vinden we hele normale call-to-actions (CTA’s). Het voelt zelfs onaf als we ze niet in de tekst zetten. Hier is datzelfde voorbeeld van net, maar dan zonder CTA:

“Van dit landelijk ogende tuinhuisje knapt je hele tuin op. Het biedt onderdak aan al je tuingereedschap, je fiets, een koelkast en je barbecue. Dankzij de eenvoudige handleiding en alle meegeleverde accessoires zet je ‘m binnen één zaterdagmiddag in elkaar. Daarna kun je ‘m direct met je vrienden inwijden.”

Oké, en nu?

Mensen die op je website komen, hebben in de regel al een behoefte aan het product of de dienst die jij aanbiedt. Anders hadden ze er niet naar gezocht. Door ze als klap op de vuurpijl richting de kassa te sturen, maak je het makkelijker voor hen om wat bij je te kopen. Fijn voor de klant én jouw omzet!

Roep je lezer op tot de actie die jij voor ogen hebt

 

Kijk alles na (ook op mobiel)

Klaar? Stop! Niet meteen publiceren! Het is heel verleidelijk om je tekst direct online te knallen als je ‘m ein-de-lijk afhebt. Doe dat niet, want een paar minuten later zie je al de eerste dingetjes die je misschien toch anders had willen doen. Laat het even rusten en kijk er dan met een fris paar ogen naar.

Wel kun je ‘m alvast in concept in je website zetten. Dan kun je meteen een voorbeeld bekijken hoe ‘ie er op mobiel uitziet. Misschien moet je nog meer tussenkoppen toevoegen, quotes en streamers in een andere opmaak. Of afbeeldingen toevoegen om de tekst te ‘breken’.

Als jij er al een hele middag op zit te zweten en zinnen steeds versleept en opnieuw typt, zie je op een gegeven moment door de bomen het bos niet meer. Een vers paar ogen kijkt weer anders naar je tekst. Vraag een collega of een vriend(in) of ze aan de hand van bovenstaande punten willen kijken of je tekst klopt.

Of schakel ons in. Je gratis intake is zo gepland.

Zorg dat een fris paar ogen naar je websitetekst kijkt

Martin & Gerieke - FreshText

Tweede paar ogen nodig voor je webtekst?

Als copy-en contentbureau schrijft en redigeert FreshText dagelijks blogs, websiteteksten en andere online uitingen. Neem gerust contact op om de mogelijkheden voor jou door te spreken. Al 130+ klanten gingen je voor!